lauantai 21. huhtikuuta 2012

3 vuotta iOS-devaajana

Noin kolme vuotta sitten päätin opiskella, kuinka kehitetään sovelluksia iPhonelle. En tuntenut ketään muuta iOS-kehittäjää, joten paras apu opiskelussa oli Google, muutama kirja ja “iTunes U”:sta löytyvä Standfordin yliopiston iOS-kurssivideo “iPhone Application Programming”. Kirjoista parhaaksi on osoittautunut Erica Sadunin teos nimeltä The iPhone Developer’s Cookbook. Kirjan vanhan painoksen esimerkkikoodit löytyvät GitHubista.

Alussa vaikeinta oli ymmärtää Objective-C:n ideologia. Kirjoittelin muistiota alkuvaikeuksista tänne. Toisaalta aloittaessani Applella oli vielä kehitystyökalut varsin levällään: Silloin XCode ei sisältänyt sisäänrakennettua käyttöliittymäeditoria (Interface Builder), versiohallintaa saatikka palikkaa, jolla sovellukset lähetetään App Storeen. Nyt kehitysympäristössä on kaikki tarvittava integroituna nättiin pakettiin. Jopa yksikkötestaus ja sovellusten instrumentointi tarkempia analysointeja varten löytyy yhdestä työkalusta.

Matkan varrella olemme saaneet myös useita uusia laitteita: iPadit ja muutama sukupolvi iPhoneja. Myös iOS on kehittynyt hurjasti. On mukavaa, kuinka helpoksi koodarille on tehty kaikkien laitemallien tukeminen. Käytännössä mikään sovellukseni ei ole mennyt rikki, kun on tullut uusia laitteita tai uusia iOS-versioita. Kiitos Apple, että arvostat koodareita ja pidät homman läjässä.

Kuten linkkaamastani päiväkirjasta voi päätellä, alku oli hankalaa. Ensimmäisen sovelluksen (Trendy Hangman) valmistuminen App Storeen kesti 8 kuukautta. Sen jälkeen sovelluksia on syntynyt nopeammin, App Storessa niitä on jo 9.

TrendyHangman oli ensimmäinen sovellukseni. Päätin tehdä hirsipuun, johon sanat haetaan netin erilaisista trendipalvelimista. Arvattava sana on sellainen, joka trendaa juuri twitterissä tai on suosittu hakusana Googlessa. Arvailun jälkeen pääset lukemaan netistä, miksi sanan on suosittu juuri nyt. Tähän sovellukseen tyttäreni (silloin 11-V) piirsi kuvituksen, poikani (14-V) mallinsi nappulat ja tuttava sävelsi musiikit.

Toinen sovellukseni Kyyti valmistui jo alle kahden kuukauden iltapuhteina. Osallistuin sillä HSL:n mobiilikisaan, jossa se voitti yleisöäänestyksen. Sillä on nyt jo yli 30000 käyttäjää. Uusi versio on tekeillä, jossa on mukana mm. livejunat ja mahdollisesti lisätyn todellisuuden kameranäyttö.

Apps4Finland 2011 -kisaan osallistuin neljällä sovelluksella. Niistä Kierrätys tuli sovellussarjan kakkoseksi ja YLE Hirsipuu voitti YLE:n erikoispalkinnon.  Näistä jälkimmäinen käyttää TrendyHangmaniin tehtyä pelimoottoria. YLE:stä sanojen haun toteutin livenä verkossa, kirjoitin tästä code casting-konseptista aiemmin.

Ehkäpä hienoimmat sovellukseni tein omista tarpeista lähtien. Koska en käytä itse viikkonumeroita, koin hankalana, kun joku kertoi asian tapahtuvan sillä ja sillä viikolla. Viikko-sovellus päivittää viikkonumeroa iPhonen ja iPadin kotisivulla ja näyttää lisäksi pyhät ja liputuspäivät.  Huomasin, että monikaan iPhonen käyttäjä ei osaa järjestellä sovellusikoneita, joten sisällytin sovellukseen myös opetusvideon.

Viimeisin sovellus Parkkikiekko hälyttää, kun parkkiaika on loppumassa ja opastaa takaisin autolle. Tämä oli myös ensimmäinen sovellus, jossa opettelin lokalisoinnin. Samainen sovellus tunnistaa puhelimen kielen ja toimii suomeksi, englanniksi, ruotsiksi tai saksaksi. Ruotsin App Storesta sen löytää nimellä P-skiva.

Huh! Paljon on tullut siis opittua 3 vuodessa. Nyt työn alla on 4 sovellusta, mikähän niistä valmistuu seuraavaksi :-)

1 kommentti:

  1. Ja nykyään sovellus syntyy siis jo viidessä minuutissa(-: http://www.youtube.com/watch?v=1AiB1Rd_PYo

    VastaaPoista